Wijn en gezondheid

Zolang er wijn gemaakt wordt heeft de mens pogingen ondernomen om er, overigens met wisselend succes, geneeskrachtige drankjes van te maken. Met enige regelmaat wordt in de media verslag gedaan van wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen wijn en gezondheid. Dan weer blijkt wijn een positief effect te hebben, dan weer blijkt dat er ook negatieve aspecten aan het drinken van wijn kleven.

Gelet op de resultaten van de verschillende onderzoeken kan niet eenduidig geconcludeerd worden dat wijn onder alle omstandigheden goed of slecht is voor de gezondheid. In de praktijk ligt het allemaal iets genuanceerder.

Wel kan worden vastgesteld dat overmatige inname van wijn en andere alcoholhoudende dranken altijd slecht is. De positieve aspecten treden alleen op bij matig gebruik. Dit betekent voor volwassen vrouwen maximaal 1 à 2 glazen per dag en voor volwassen mannen 2 à 3 glazen per dag.

Onomstotelijk is bewezen dat vooral rode wijn goed is voor hart en bloedvaten en ook de kans op b.v. een herseninfarct kan verminderen. Ook naar de invloed op vele andere aspecten van het menselijk lichaam is en wordt uitvoerig onderzoek gedaan en zijn resultaten bekend. Opvallend is dat in de meeste (rode) wijnbouwgebieden de gemiddelde leeftijd ongeveer 5 jaar hoger ligt dan elders.

Het gebruik van alcohol door jongeren wordt sterk afgeraden omdat het de ontwikkeling van onder meer de hersenen negatief beïnvloedt. Daarom onderschrijven wij de stelling:

ALCOHOL ONDER DE 16,
NOG EVEN NIET!

© Th.M.Oostdijk

 

Openingstijden: maandag gesloten, dinsdag t/m donderdag 09.00 - 18.00, vrijdag 09.00 - 21.00 en zaterdag 09.00 - 17.00